Petícia – Nové pravidlá pre meradlá spotreby a PRVN

My občania, vlastníci a užívatelia bytov a domov, žiadame

  • Ministerstvo hospodárstva SR
  • Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo
  • Ministerstvo zdravotníctva SR

aby stanovil nasledovné pravidlá pre meradlá spotreby plynu, elektriny, tepla, teplej vody a studenej vody a tiež pre pomerové rozdeľovače vykurovacích nákladov (PRVN):

  • zabezpečil súlad zákonov, nakoľko momentálne PRVN nie sú určené meradlá. To znamená, že neexistuje žiadny zákon, ktorý by predpisoval, ako často sa musia meniť, čo presne merajú a či merajú správne. Preto navrhujeme úplne vylúčiť PRVN z legislatívy a namiesto nich používať meradlá tepla (prietokové meradlá inštalované do potrubia vykurovacieho systému). [1]
  • zabezpečil verejnú analýzu zdravotných dopadov rádiofrekvenčného žiarenia, ktoré emitujú meradlá spotreby s rádiovým dátovým zberom a PRVN s rádiovým dátovým zberom a tiež ich bezpečnostnú analýzu. Do vykonania týchto analýz žiadame prijať predbežné opatrenie na základe princípu predbežnej opatrnosti. [2]
  • žiadame ministerstvo o vyhlásenie, že diaľkový odpočet nie je nákladovo efektívny v súlade so Smernicou 2012/27/EU o energetickej efektívnosti, článok 9c ods. 2: “Meradlá a PRVN, ktoré neumožňujú diaľkový odpočet, ale sú už nainštalované, sa do 1. januára 2027 vybavia funkciou diaľkového odpočtu … s výnimkou prípadov, keď daný členský štát preukáže, že to nie je nákladovo efektívne.” [3]

Petičný výbor:

Mgr. Petra Bertová Polovková, Senec 0, 903 01 Senec, petra.bertova.sk@protonmail.com
Mgr. Martin Krenický
Ing. Jozef Drha


Prílohy:

[1] Podľa vyhlášky č. 161/2019 Z.z. o meradlách a metrologickej kontrole sa určené meradlá menia v pravidelných časových intervaloch:

  • bytové vodomery na teplú vodu – každých 5 rokov (podľa § 4 ods. 1 vyhlášky č. 161/2019 Z.z. v prílohe č. 1, časť A, položka 1.3.1 b) )
  • bytové vodomery na studenú vodu – každých 5 rokov (podľa § 4 ods. 1 vyhlášky č. 161/2019 Z.z. v prílohe č. 1, časť A, položka 1.3.1 a) )
  • (obvykle sa netýka správcu ale distribučnej spoločnosti) elektromer – 12-16 rokov (podľa § 4 ods. 1 vyhlášky č. 161/2019 Z.z. v prílohe č. 1, časť A, položka 4.1-4 )
  • (obvykle sa netýka správcu ale distribučnej spoločnosti) plynomer – 10-15 (podľa § 4 ods. 1 vyhlášky č. 161/2019 Z.z. v prílohe č. 1, časť A, položka 1.3.20 )

PRVN na radiátoroch – nie sú metrologicky kontrolované, pretože nepatria medzi určené meradlá, teda nemajú stanovený čas platnosti overenia, čiže neoverujú sa! To znamená, že legislatíva nestanovuje ich metrologickú kontrolu ani časové rozpätie pred nariadenou výmenou.

Navyše PRVN neberú do úvahy ďalšie parametre, ako napríklad plochu vykurovacieho telesa alebo iné zdroje tepla vplývajúce na teplotu v miestnosti.

To všetko je dôvod na spochybnenie akéhokoľvek rozpočítania nákladov na teplo v bytových domoch vykonaného na základe údajov z PRVN.


[2] Meradlá spotreby s rádiovým dátovým zberom a PRVN s rádiovým dátovým zberom vysielajú na frekvenciách okolo 868 MHz. V prednastavenom režime (ktorý správcovia zvyčajne nemenia) vysielajú neustále 365 dní v roku, teda aj mimo vykurovacej sezóny, aj v noci, zvyčajne každých 112 sekúnd, tzn. okolo 110 000 údajov ročne, prípadne 180 000 pri zlúčených režimoch.

Rádiofrekvenčné elektromagnetické žiarenie je podľa WHO/IARC karcinogén skupiny 2B. www.iarc.who.int/wp-content/uploads/2018/07/pr208_E.pdf

Pri posudzovaní vplyvu bezdrôtového vysielania na zdravie a s ohľadom na rozsah platnosti švajčiarskych limitných hodnôt, meradlá spotreby s rádiovým dátovým zberom a PRVN s rádiovým dátovým zberom nie sú určené pre lokality s citlivým užívaním. „Lokality s citlivým užívaním” sú miestnosti v budovách, ktoré sú pravidelne dlhodobo obývané alebo užívané osobami a detské ihriská. Aplikovaním rovnakého prístupu pri ochrane verejného zdravia ako je to vo Švajčiarsku, dostávame konštatáciu, že posudzované zariadenia nie sú určené pre bytové domy.

Z bezpečnostného hľadiska predstavujú bezdrôtové technológie významné riziko kvôli rozsiahlym možnostiam zneužitia a pozmenenia údajov vysielaných a prijímaných meradlami spotreby s rádiovým dátovým zberom a PRVN s rádiovým dátovým zberom. Náklady vynaložené na predcházanie uvedených rizík a riešenie následkov sú významnými nákladmi prevažne prenesenými na konečných spotrebiteľov. Preto súhrnne sú meradlá spotreby s rádiovým dátovým zberom a PRVN s rádiovým dátovým zberom výrazne energeticky neefektívnejšie v porovnaní s tými, ktoré nevyužívajú bezdrôtové technológie.

Preto do ukončenia zdravotnej a bezpečnostnej analýzy navrhujeme ako predbežné opatrenie nasledujúce možnosti:

Ideálny stav: Bez rádiového zberu, len s vizuálnym odpočtom.

Menej ideálny stav: Použitie meradiel spotreby s rádiovým dátovým zberom a PRVN s rádiovým dátovým zberom s minimálnym potrebným počtom prenosov údajov, teda 1 až 12x počas roka. Údaje z meraní pritom môžu byť zaznamenávané i častejšie lokálne na meradle, ale akýkoľvek väčší počet prenosov týchto údajov je neadekvátny a nepotrebný a môže byť považovaný za bezpečnostné riziko.

Menej ideálny stav: Odosielanie dátových balíkov cez kábel vedený od meradla na strechu bytovky, kde bude jeden vysielač pre celú bytovku. To je podľa príkladu Dánska.

Menej ideálny stav: Meradlá spotreby s rádiovým dátovým zberom a PRVN s rádiovým dátovým zberom s intenzitou vysielania rešpektujúcou maximálne limity vedcov z EuropaEM a Baubiologie: Cez deň 100 µW/m² , v noci bez vysielania.


[3] Nedávny výskum TNO zistil, že zavedenie 7 miliónov meradiel s diaľkovým odpočtom v Holandsku viedlo k oveľa menším úsporám energie, než by sa očakávalo. Úspory navyše vznikli vďaka optickému displeju, nie vďaka schopnostiam bezdrôtovej komunikácie meradla, pretože aplikácie nie sú nepretržite viditeľné a je potrebné aktívne sa najprv pripojiť a potom vyhľadať požadované údaje.

A o samotných meradlách: Meradlá spotreby s rádiovým dátovým zberom a PRVN s rádiovým dátovým zberom sa vyrábajú ťažšie, drahšie a spotrebujú viac energie na svoju prevádzku ako vizuálne meradlá. Je to jednoducho preto, že ku klasickému meradlu je pridaný rádiový modul.

Vznikajú ďalšie administratívne náklady (napr. prevádzka a správa webových aplikácií, komunikačných uzlov a SIM kariet, nákup licencií na softvér), ktoré sú nakoniec premietnuté do cien za dodávku energií, ktoré v konečnom dôsledku zaplatí vlastník, čo je preňho nevýhodné. Zároveň sa tým zníži energetická efektívnosť (lebo zvýšené administratívne náklady spotrebujú určitú formu energie), čo je v rozpore s cieľmi Smernice o energetickej efektívnosti, ktorou správca zdôvodňuje montáž bezdrôtových meradiel.

Navyše vlastníci bytov, ktorí odmietajú montáž meradiel spotreby s rádiovým dátovým zberom a PRVN s rádiovým dátovým zberom sú sankcionovaní účtovaním 1,5 násobku priemernej spotreby v bytovom dome (§ 8 ods 6 vyhlášky 503/2022). To však má za následok absurdný stav, pretože tým sú títo vlastníci motivovaní nešetriť v spotrebe tepla a vody (teplej a studenej), čo je v rozpore so smernicou 2012/27/EU o energetickej efektívnosti, pretože tá má za cieľ znížiť celkovú spotrebu energie v EU.

Pridajte svoj názor