
Aj Vy sa môžete zapojiť do tvorby zákonov EÚ. Európska komisia chce počuť Vaše názory na zákony a politiky, ktoré sa v súčasnosti pripravujú. Ponúkajú platformu „Vyjadrite svoj názor“ so zoznamom všetkých nových iniciatív EÚ otvorených na verejnú konzultáciu. Ak chcete napísať spätnú väzbu, musíte sa zaregistrovať. https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say_sk
Bezpečnosť vozidiel – skúšobné postupy pre systém eCall (aktualizácia)
O iniciatíve: Všetky nové typy osobných automobilov a dodávok sú vybavené systémom eCall. Ide o systém, ktorý v prípade vážnej dopravnej nehody automaticky zavolá európske číslo tiesňového volania 112, čím pomôže zachrániť životy.
Touto iniciatívou sa upravujú technické požiadavky a skúšobné postupy pre schvaľovanie systémov eCall, aby sa zabezpečilo, že budú fungovať aj po vypnutí komunikačných sietí 2G/3G v nadchádzajúcich rokoch.
Obdobie na poskytnutie spätnej väzby: etapa 4: 28 marca 2025 – 25 apríla 2025
Spätná väzba od OZ Elektrosmog a zdravie
Občianske združenie Elektrosmog a zdravie sa dlhodobo venuje ochrane verejného zdravia pred negatívnymi účinkami elektromagnetických polí (EMP). Nie sme odporcami technologického pokroku, no presadzujeme zodpovedné a bezpečné riešenia, ktoré zohľadňujú aj vplyv na zdravie používateľov. Na základe toho odporúčame doplniť do nariadenia nasledujúce body:
- Chýbajúce zdravotné hodnotenie: V návrhu absentuje požiadavka na vypracovanie verejne dostupného zdravotného posúdenia, ktoré by zohľadnilo aj zraniteľné skupiny obyvateľstva – napríklad osoby trpiace elektromagnetickou precitlivenosťou. Otázka možnej expozície elektromagnetickému žiareniu zostáva v dokumente úplne prehliadnutá, hoci eCall systém využíva bezdrôtové prenosové technológie.
- Nedostatočná transparentnosť v oblasti dát: Návrh neuvádza, aké konkrétne údaje systém eCall zhromažďuje, ako sú tieto dáta uchovávané, kto k nim má prístup, a ako sú zabezpečené (napr. polohové dáta, časové záznamy, hlasová komunikácia). Hoci sa spomína, že systém nemá slúžiť na sledovanie, nie je definované, ako sa to technicky zabezpečí.
- Dobrovoľnosť pre súkromné vozidlá: V prípade osobných áut by mal mať spotrebiteľ možnosť výberu – teda zakúpiť si vozidlo bez zabudovaných bezdrôtových komponentov. Ak sa však rozhodne pre variant so systémom eCall, mal by mať k dispozícii možnosť jeho úplného vypnutia alebo demontáže, a tým eliminovať elektromagnetickú expozíciu.
- Povinnosť informovania pasažierov a vodiča: Všetky vozidlá – osobné, verejné aj nákladné – by mali obsahovať jasnú informáciu o prítomnosti a aktivite rádiových zariadení vo vozidle (napr. piktogramom na palubnej doske alebo oznámením pri štarte), vrátane orientačnej úrovne žiarenia.
- Bezpečné technické riešenie: Systém eCall (IDS jednotka) by mal byť navrhnutý a umiestnený tak, aby bol čo najviac vzdialený od priestoru, kde sa nachádzajú pasažieri – ideálne mimo hlavného interiéru – a tým sa znížila ich expozícia rádiofrekvenčnému žiareniu.
S pozdravom
Petra Bertová Polovková
za občianske združenie Elektrosmog a zdravie
Táto spätná väzba bola odoslaná cez káblové pripojenie
– bez škodlivého žiarenia
– s menšou spotrebou elektriny
– s vyššou bezpečnosťou údajov
Odkaz na našu spätnú väzbu: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14430-Bezpecnost-vozidiel-skusobne-postupy-pre-system-eCall-aktualizacia-/F3534299_sk
Naša spätná väzba na systém eCall z roku 2023
Facebookový odkaz vhodný na zdieľanie:
Spätná väzba po anglicky od Europeans for Safe Connections
https://esc-info.eu/en/have-your-say-test-procedures-for-ecall/